[ ]
 
 
عدل و قسط
نظرات

از مهم‏ترین اهداف قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف، بر پایی عدل و قسط در جامعه بشری و بسط و توسعه آن بر كل كره زمین و بین تمام انسان‏ها است. معنای لغوی «عدل» آن است كه از نظر انسان‏ها مستقیم است و آن ضد جور است و حكم به حق را نیز گویند.

(لسان العرب، ج 11، ص 430؛ مجمع البحرین، ج 5، ص 420.)
(قسط» در لغت به معنای عدل است.
(لسان العرب، ج 7، ص 377.)

بدون تردید كمتر مساله‏ای است كه در اسلام به اهمیت عدالت باشد؛ زیرا مساله «عدل» همانند مساله «توحید» در تمام اصول و فروع اسلام ریشه دوانده است؛ یعنی، همان‏طور كه هیچ یك از مسایل عقیده‏ای، عملی، فردی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی، از حقیقت توحید و یگانگی جدا نیست؛ همچنین هیچ یك از آنها را خالی از روح «عدل» نخواهیم یافت. بنابراین جای تعجب نیست كه «عدل» به عنوان یكی از اصول مذهب و یكی از زیربناهای فكری مسلمانان شناخته شود. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره عظمت عدل فرمود:
«بالْعدل قامت السماوات و الارض»
(مفردات غریب القرآن، ص 325.)
(آسمان‏ها و زمین بر اساس عدل استوارند.»
(عوالی الآللی، ج 4، ص 102.)
این تعبیر رساترین تعبیری است كه ممكن است درباره عدالت بشود؛ یعنی، نه تنها زندگی محدود بشر در این كره خاكی، بدون عدالت بر پا نمی‏شود؛ بلكه سرتاسر جهان هستی و آسمان‏ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیزی در مورد مناسب خود، برقرار است و اگر لحظه‏ای و به مقدار سر سوزنی، از این اصل منحرف شود، رو به نیستی خواهد گذاشت. از این رو خداوند متعال در آیات فراوانی، انسان‏ها را به اقامه عدل توصیه و امر فرموده است.
(مایده (5)، آیه 8.)
«عدالت»، عبارت است از اینكه انسان حق هر كس را بپردازد و نقطه مقابلش، آن است كه ظلم و ستم كند و حقوق افراد را از آنها دریغ دارد.
«قسط» مفهومش آن است كه حق كسی را به دیگری ندهد و به تعبیر دیگر «تبعیض» روا ندارد و نقطه مقابلش آن است كه حق كسی را به دیگری دهد. مفهوم وسیع این دو كلمه - مخصوصا به هنگامی كه جدا از یكدیگر استعمال می‏شوند - تقریبا مساوی است و به معنای رعایت اعتدال در همه چیز و همه كار و هر چیز را به جای خویش قرار دادن می‏باشد.
(تفسیر نمونه، ج 6، ص 143.)
در روایات فراوانی مهم‏ترین هدف قیام حضرت مهدی علیه السلام «اقامه عدل و قسط» بیان شده است. تنها به برخی از آنها اشاره می‏گردد:
1. امام علی علیه السلام فرمود:
«… الْحادی عشر منْ ولدی هو المهدی الذی یمْلا الارْض عدْلا و قسْطا كما ملیتْ جوْرا و ظلْما.»
(الكافی، ج 1، ص 338، ح 7.)
(همانا یازدهمین فرزندم مهدی علیه السلام است، كه زمین را پراز عدل و قسط می‏كند، آنگونه كه پر از جور وظلم شده باشد.»
2. امام باقر علیه السلام فرمود:
«ان القایم یمْلك ثلاث مایه و تسْع سنین كما لبث اهْل الكهْف فی كهْفهمْ یمْلا الارْض عدْلا و قسْطا كما ملیتْ ظلما و جوْرا.»
(كتاب الغیبه، ص 474.)
(همانا قایم 309 سال به اندازه درنگ اصحاب كهف در غارشان حكومت خواهد كرد زمین را پر از عدل و قسط می‏كند، همان‏گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد.»
3. امام هادی علیه السلام فرمود:
«ان الامام بعْدی الحسن ابنی و بعْد الحسن ابْنه القایم الذی یمْلا الارْض قسْطا و عدْلا كما ملیتْ جورا و ظلْما.»
(كمال‏الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 383، باب 37، ح 10.)
(پس از من فرزندم حسن است و پس از حسن فرزندش قایم كسی كه زمین را از عدل و داد آكنده سازد، همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد
4. عبدالعظیم حسنی می‏گوید:
به امام جواد علیه السلام عرض كردم:
امیدوارم شما قایم اهل بیت محمد باشید كسی كه زمین را پر از عدل و داد نماید؛ همچنان كه آكنده از ظلم و جور شده باشد.
فرمود:
«یا ابا القاسم ما منا الا و هو قایم بامْر الله عزوجل و هاد الی دین الله و لكن القایم الذی یطهر الله عزوجل به الارْض منْ اهْل الكفْر و الججود و یمْلاها عدْلا و قسْطا هو الذی تخْفی علی الناس ولادته و یغیب عنْهمْ شخْصه و یحْرم علیهمْ تسْمیته و هو سمی رسول الله صلی الله علیه و آله و كنیه …»
«ای ابوالقاسم!
هیچ یك از ما نیست جز آنكه قایم به امر خداوند و هادی به دین الهی است، اما قایمی كه خدای‏تعالی به وسیله او زمین را از اهل كفر و انكار پاك سازد و آن را پر از عدل و داد نماید، كسی است كه ولادتش بر مردم پوشیده و شخصش از ایشان نهان و بردن نامش حرام است[‍‍ مقصود از این قسمت بردن نام اصلی ایشان ، كه همنام رسول الله(ص) است می باشد]. او هم نام و هم كنیه پیامبر صلی الله علیه و آله است و …»
(همان، ج 2، ص 377، باب 36، ح 2؛ همچنین ر.ك: طبرانی، المعجم الصغیر، ج 2، ص 148؛ كنزالعمال، ج 14، ص 270، ح 38689، ح 38707؛ تفسیر ابن كثیر، ج 3، ص 312.)
نظر بنده : حتی اهالی سنت هم حضرت مهدی(عج)را قبول دارند ، كسانی كه مثل سنی ها نباشند ، سنی هم نیستند!

احادیثی روایت شده از ابو سمینه ی ملعون لعنت الله علیه ، مبنی بر این كه امام زمان(عج)به قصد خونریزی قیام میكنند ، توبه ی هیچ كس را قبول نمیكنند ، از هر هزار نفر نهصد نود و نه نفر را میكشند ، طبق سنت پیامبر عمل نمیكنند ، تمام این ها زاده ی ذهن متوهم ابو سمینه لعنت الله علیه است كه به هیچ وجه مورد قبول مسلمانان به خصوص شیعیان نمی باشد!

برادران وهابی و اهل سنت این چرندیات را از شیعه ندانند!




مرتبط با:
دوشنبه 18 آذر 1392ساعت : 03:17 ب.ظ| نویسنده : سجاد ضیایی
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can you get an operation to make you taller? سه شنبه 10 مرداد 1396 05:47 ب.ظ
My partner and I stumbled over here from a different web page and thought I might as well check things
out. I like what I see so i am just following you.

Look forward to finding out about your web page yet
again.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین مطالب
درباره ما
بسم الله الرحمن الحیم
این وبلاگ شامل موضوعات مذهبی ،فرهنگی و هنری، نماز ، دعاها، وبه خصوصی قرآن و .... میباشد و از علاقه مندان به قرآن به همکاری در این وب سایت دعوت میگردد .



مدیر وب سایت : سجاد ضیایی
نظر سنجی
نذر من برای سلامتی حجه بن الحسن




لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
برچسب ها
پیوندهای روزانه
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :